za lažje življenje

Uživanje alkohola in samokontrola

Vino, pivo, koktajli, žgane pijače in drugi alkoholni napitki so del praznovanj, za marsikoga pa tudi nepogrešljiv del kosila ali večerje.
Če imate sladkorno bolezen, morate bolj kot sicer misliti na vrsto in količino pri uživanju alkoholnih pijač. Nikoli ne pijte veliko naenkrat, ob pijači tudi jejte, segajte le po pijačah, ki jih dobro poznate.

Vpliv alkohola na urejenost in vodenje sladkorne bolezni

Alkohol lahko povzroči znižanje vrednosti glukoze v krvi, kar se pogosto zgodi več ur po prenehanju uživanja alkohola. Kadar pijete zvečer, je najbolj nevarno prav to, da lahko hipoglikemija sledi v poznih jutranjih urah – med spanjem.

Pitje alkohola lahko privede do hipoglikemije. In lahko se zgodi tudi, da hipoglikemija ne bo prepoznana!

V stanju opitosti se seveda močno zmanjša vaša sposobnost za nadzor nad sladkorno boleznijo. Hkrati boste veliko težje zaznavali znake, ki običajno spremljajo hipoglikemijo ali visok sladkor. Težko se boste odločili glede pravilnega odmerka inzulina, presodili, kaj pomeni izmerjeni sladkor, ali ukrepali pri hipoglikemiji, ketoacidozi. Tudi odmerke drugih zdravil, ki so pomembni za vaše zdravje, lahko pozabite vzeti, ali pa bo odmerek neustrezen.

Mešane alkoholne pijače pogosto vsebujejo sladkor, zato, če je mogoče, pijte dietne pijače. Sladko vino, šeri, likerji, portsko vino (port, portovec), mošt, jabolčnik in njim podobne pijače vsebujejo veliko količino sladkorja, zato se jim raje izognite.

V preglednici, v nadaljevanju, imate naštetih nekaj alkoholnih pijač in vsebnost sladkorja – ogljikovih hidratov v 100 ml. Ob natančnem pregledu lahko hitro ugotovite, da je v večini pijač vsebnost sladkorja nižja, kot ste pričakovali.

Vrste alkoholnih pijač

Pomembno je, da poznamo sestavo alkoholnih pijač, saj različne pijače vsebujejo različne količine alkohola in tudi različne količine ogljikovih hidratov (OH)!

Vsebnost OH
Lahko pivo 1,2 g/100 ml
Navadno pivo 3,4 g/100 ml
Belo vino 3–4 g/100 ml
Rdeče vino 0,9–3 g/100 ml
Penina 2,3 g/100 ml
Portsko vino 12–15 g/100 ml
Liker 48 g/100 ml
Žganje 0 g/100 ml

Nasveti in opozorila*

Popiti alkohol povzroča nepredvidena nihanja krvnega sladkorja. Alkoholne pijače z višjo vsebnostjo sladkorja bodo hitro povišale raven sladkorja.

Dolgoročno pri vseh popitih alkoholnih pijačah obstaja nevarnost težkih hipoglikemij več ur po prenehanju pitja alkohola.

Nikoli ne pijte alkohola na prazen želodec, saj se s tem poveča tveganje za hipoglikemijo. Če pijete alkohol dlje časa, vsakih nekaj ur nekaj pojejte.

Pred spanjem zaužijte ogljikove hidrate (npr. kruh), da preprečite nočno hipoglikemijo, in si izmerite sladkor, preden odidete v posteljo. Ob vsaki zaužiti alkoholni pijači popijte brezalkoholno pijačo, da ohranite stopnjo hidracije in da razredčite količino alkohola v krvi. Ker nekatere brezalkoholne pijače in brezalkoholna piva vsebujejo veliko sladkorja, je najboljša izbira voda.

Če pijete alkohol, poskrbite, da je nekdo ob vas.

Če ste popili večjo količino alkohola, raje injicirajte 1 ali 2 enoti manj inzulina, saj je vsebnost OH v pijačah, ki vsebujejo alkohol, po navadi nižja, kot si mislite; tudi korekcijske odmerke inzulina pred spanjem odmerite zelo previdno zaradi nevarnosti nočnih hipoglikemij.
Bodite previdni, tudi če niste na inzulinu. Ne izpuščajte odmerkov zdravil in preverite krvni sladkor pred spanjem in zjutraj, ko vstanete.

* Te informacije so splošne narave in niso nadomestilo za priporočila zdravnika.

Viri
  • Povzeto po prispevku doc. dr. Nataše Bratina, dr. med., Pediatrična klinika Ljubljana, https://www.zalokerzaloker. si/sladkorna-bolezen-in-alkohol, 16.11.2021
Deli novico:
Scroll to Top