Sladkorna bolezen > Zanimivosti in nasveti > 7 navad zelo uspešnih ljudi s sladkorno boleznijo

7 navad zelo uspešnih ljudi s sladkorno boleznijo

"Naša življenjska pot pogosto zavije v nepričakovano smer in nas sooči z novimi izzivi. Ko je moja žena izvedela, da ima sladkorno bolezen, je vedela, da bo morala spremeniti nekatere svoje navade, če bo želela ostati zdrava in imeti aktivno vlogo v družini. Na tej poti sem postal njen partner in njena opora. Skupaj sva izziv, ki ga je prenesla sladkorna bolezen, spremenila v priložnost, da se učiva, rasteva in doseževa nove globine življenja."
Stephen R. Covey

Človeška bitja imamo sposobnost odločanja. Knjižica 7 navad zelo uspešnih ljudi s sladkorno boleznijo vam bo pomagala prepoznati moč, ki jo že imate, da obvladate sladkorno bolezen in svoje življenje. Te navade so: bodite proaktivni, v mislih imejte cilj, ki ga želite doseči, začnite na začetku, ne razmišljajte o porazu, najprej poskusite razumeti sami in šele nato pričakujte razumevanje drugih, povezujte in »nabrusite žago«.

Skupaj z navodili za samopomoč, ki jih predlaga AADE7™, vam bodo nove navade pomagale doseči večjo učinkovitost pri obvladovanju sladkorne bolezni, a ne le vam, temveč tudi drugim ljudem: vašim zdravnikom, družini in prijateljem. Upam, da s pomočjo naslednjih strani sladkorna bolezen za vas ne bo več predstavljala ovire, ampak jo boste začeli doživljati kot potovanje na poti samoodkrivanja. Vabim vas, da nadaljujete z branjem, ter odkrijete zaloge lastne moči s katero lahko to spremembo pretvorite v pozitivno moč, tako v lastnem življenju, kot v življenjih vaših bližnjih.

PREDGOVOR

Ko ste izvedeli, da imate vi, ali kdo izmed vaših bližnjih, sladkorno bolezen, imate ob tem verjetno zelo mešane občutke. Zelo pogosti odzivi so strah, jeza in zanikanje. Tega si prav gotovo niste želeli, vendar pa je odločitev vaša in lahko se odločite za zdravo in plodno življenje s sladkorno boleznijo. Združenje AADE vam pri tem lahko pomaga. AADE7™ predstavlja 7 načinov ravnanja, s katerimi si lahko sami pomagate pridobiti zaupanje, samozavest ter nadzor nad sladkorno boleznijo. Ti načini vključujejo: pravilen način prehrane, telesno aktivnost, spremljanje, jemanje zdravil, reševanje težav, uspešno ravnanje ter zmanjševanje tveganj.

Dr. Stephen R. Covey v svoji knjigi 7 navad zelo uspešnih ljudi® opisuje strategije za  obvladovanje življenja na osnovi brezčasnih in jasnih načel rasti in učinkovitosti. Podjetje Bayer Diabetes Care je spodbudilo združitev principov AADE7™ in »Navad« dr. Stephena Coveya in tako je nastal dinamičen in ciljno naravnan vodnik, ki bo pomagal vam ali vašemu svojcu do lažjega življenja s sladkorno boleznijo.

Na koncu brošure 7 navad zelo uspešnih ljudi® s sladkorno boleznijo boste našli Delovni načrt in druge vire. Z njihovo pomočjo si boste lahko zastavili in dosegli enostavne cilje za obvladovanje sladkorne bolezni, enega za drugim. Upamo, da vas bodo naslednje strani spodbudile, da prevzamete nadzor nad sladkorno boleznijo ter da le-ta postane del pozitivnega in izpolnjenega načina življenja.

AADE: Donna Rice, Amparo Gonzalez, Lana Vukovljak (Ameriška zveza edukatorjev za sladkorno bolezen - AADE)

NAVADA ŠT. 1: Bodite proaktivni

Ljudje smo obdarjeni z domišljijo in svobodno voljo in se sami odločamo, kako se bomo odzvali na določeno situacijo. Ustavimo se za trenutek in premislimo kaj to pomeni. Imamo svobodo, da sami ustvarjamo svoja življenja in to pomeni »biti proaktiven«: izbirati svoja dejanja in sprejemati odgovornost zanje. Mnoge stvari v našem življenju so izven našega nadzora, na primer vreme ter besede in dejanja drugih, vendar pa lahko nadzorujemo svoj odziv nanje. Sladkorno bolezen lahko nadzorujete tako, da se nanjo odzovete proaktivno. Poskusite proaktivno prebrati seznam sedmih načinov ravnanja za samopomoč: »Odločil sem se jesti zdravo«, namesto »Moram jesti zdravo«. »Odločil sem se biti telesno dejaven«. »Odločil sem se spremljati raven glukoze v krvi«. Ko boste začeli razmišljati proaktivno, se bo vaša samozavest dvignila. Ker boste sami sprejemali odločitve, se bodo stvari začele dogajati. S tem boste prevzeli nadzor nad sladkorno boleznijo in nad svojo prihodnostjo. Odločitev je vaša!

NAVADA ŠT. 2: V mislih imejte cilj, ki ga želite doseči

Vse kar v življenju naredimo, najprej ustvarimo v mislih, šele nato v dejanjih. Arhitekt si najprej predstavlja končano stavbo, šele nato naredi načrt zanjo. Predstavljajte si svojo prihodnost s sladkorno boleznijo. Poskušajte si predstavljati sebe kot strokovnjaka za samopomoč, ki se lahko samozavestno spopade s kakršnokoli težavo ali situacijo. Lahko si poskušate predstavljati življenje, ki je bolj zdravo, bolj varno in v katerem ste močnejši kot kadarkoli prej. To je bistvo zastavljanja cilja, ki ga želite doseči: ustvarite si vizijo življenja na osnovi tega, kar je za vas najpomembnejše; na osnovi svojih najdragocenejših vrednot. Vzemite si nekaj trenutkov, da jih prepoznate. Sprejemanje odločitev v skladu s temi vrednotami bo pripeljalo do uresničitve vaše vizije. Zdaj pa si zamislite uspešno življenje s sladkorno boleznijo. Uporabite 7 načinov ravnanja za samopomoč kot »zemljevid« na katerem vsak način ravnanja predstavlja kažipot na poti do vašega cilja. Izberite si enega izmed načinov in si postavite majhen cilj. Pri načinu ravnanja, ki vas poziva k telesni dejavnosti, si lahko obljubite, da boste vsak dan šli na 15-minutni sprehod. Pri zdravi prehrani se lahko odločite nadomestiti polnomastno mleko s posnetim. Ko gre za spremljanje, si lahko zastavite cilj, da boste redno izvajali meritve glukoze v krvi, kot vam to priporoča vaš zdravnik. Zamislite si, česa ste sposobni, nato pa se tega lotite!

NAVADA ŠT. 3: Začnite na začetku

V mislih imejte vizijo svojega življenja. Imate proaktivno moč s pomočjo katere lahko sprejemate odločitve, ki vas bodo privedle do cilja. Sedaj ste pripravljeni na dejanja – za prevzem nadzora nad svojim življenjem s sladkorno boleznijo. Vendar pa se v vas verjetno poraja vprašanje, kdaj boste našli čas za meritve glukoze, za vadbo, ter zdravo prehrano – med vsemi ostalimi stvarmi, ki jih je potrebno opraviti čez dan? Če ste prepoznali svoje najgloblje vrednote – tiste, ki dajejo vašemu življenju pomen in ga bogatijo – bo odgovor prišel sam od sebe. Začeti na začetku preprosto pomeni le to, da svoje naloge razporedite glede na to, kaj je resnično pomembno. Najprej se vprašajte kaj bi lahko uvedli kot svojo redno navado, Navado, ki bi prinesla veliko pozitivno spremembo v vaše življenje? Sedaj pa preberite seznam sedmih načinov ravnanja za samopomoč. Se strinjate, da bi lahko vsaka izmed teh stvari znatno izboljšala vaše življenje? Izberite navado, ki se vam zdi najtežja ali najbolj zastrašujoča in jo postavite na prvo mesto. Je to jemanje zdravil? Spremljanje? Izločitev nezdrave prehrane z vašega jedilnika? Če so vaše vizije in vrednote trdno zasidrane v vaših mislih, bo izziv lažji. Na ta način boste lažje razvrstili stvari, ki so vam v življenju najpomembnejše.

NAVADA ŠT. 4: Ne razmišljajte o porazu

V življenju nas obkrožajo različni ljudje: družina, družbene skupine, sodelavci. Ne smemo pozabiti, da smo ljudje različni in da so s tem, ko spoštujemo ideje drugih, naša življenja plodnejša, bogatejša ter bolj zadovoljujoča. Z upoštevanjem navad 1, 2 in 3 boste osvojili sistem osebnega ravnanja. Sistem v katerem ni poražencev pa je prvo pravilo medosebnega ravnanja, ki temelji na izgradnji trdnega odnosa z drugimi ljudmi, tako da jim obenem pomagamo tudi do njihovega uspeha. Kaj ima to opraviti z obvladovanjem sladkorne bolezni? Ob vsaki izmed 7-ih navad za samopomoč lahko izkoristite nasvet, idejo, ali podporo nekoga drugega. Sodelovanje z edukatorjem vam lahko pomaga pridobiti znanje in spretnosti, ki jih potrebujete za ravnanje in reševanje problemov. Kadar skupaj z zdravnikom pregledujete vrednosti glukoze v krvi ali meritve A1C, lahko sodelujete pri morebitnem prilagajanju zdravil, prehrane ter vadbe. Enako pomembno je, da razmišljanje, ki ne dopušča možnosti poraza, razvijejo tudi vaša družina in prijatelji. Poleg svojih ciljev, jim zaupajte tudi svoje skrbi in strahove. Pomagajo vam lahko pri reševanju problemov, lahko vam nudijo potrebno motivacijo pri zmanjševanju tveganj in pri izpolnjevanju obveznosti. Bistvo tega, da ne razmišljate o porazu je, da se ustvari pozitivna energija za sodelovanje, ki seveda vodi do uspeha pri obvladovanju sladkorne bolezni ter vsakdanjega življenja.

NAVADA ŠT. 5: Najprej poskusite razumeti sami in šele nato pričakujte razumevanje drugih

Kdaj je ste bili nazadnje dovolj časa tiho, da ste lahko resnično razumeli kaj vam govori nekdo drug? Prepogosto poslušamo samo z enim ušesom, željni odgovoriti, namesto razumeti. Poslušanje je ena najboljših navad zelo uspešnih oseb. Sladkorna bolezen prav gotovo zbudi veliko različnih čustev. Kljub temu, da si ta čustva želite izraziti, morate na prvo mesto postaviti poslušanje. Zakaj? S poslušanjem zdravnikov in edukatorjev se boste naučili, kako si v praksi pomagati sami. Kaj pa člani vaše družine in delodajalec? Tudi njih je potrebno razumeti, še zlasti, če želite, da spremenijo svoje navade. Če nekdo čuti, da ga razumete in cenite, bo veliko bolj odprt in dovzeten za vaše potrebe. Poslušajte z odprto glavo in s srcem. Dajte drugim vedeti, da razumete, nato pa skušajte doseči, da bodo drugi razumeli vas – na jasen in odkrit način in s pogledom na situacijo z zornega kota drugih. Ali vidite kako lahko z navado št. 5 znatno povečate lastno sposobnost obvladovanja oz. spopadanja z boleznijo? S tem, ko se potrudite najprej razumeti in šele nato iščete razumevanje drugih, boste odprli vrata kreativnim rešitvam v katerih ni poražencev. Razlike tako niso več težava, ampak odskočna deska k navadi št. 6 – povezovanju.

NAVADA ŠT. 6: Povezujte

Ste kdaj poslušali odlično glasbo ali gledali športno igro odlične ekipe? Potem ste imeli priložnost videti čudež povezovanja. Do povezovanja pride, kadar sodelovanje dveh ali več ljudi vodi do boljših rešitev, kot bi jih dosegel vsak posameznik. Povezovanje je lahko ustvarjalna in mogočna sila pri obvladovanju sladkorne bolezni. Če je, na primer, vaš cilj doseči zdrav način prehranjevanja, vam lahko vaš edukator pomaga sestaviti načrt prehrane, ki bo ustrezal vam in vašemu življenjskemu slogu. Kaj pa telesna dejavnost? Prvi korak v smeri redne telesne vadbe je lahko težak, a lahko nasvete edukatorja povežete s podporo družine in prijateljev ter v povezovanju in ob podpori najdete potrebno motivacijo za prvi korak in redno nadaljevanje. Bistvo povezovanja je ustvarjanje odnosov z drugimi, ki vam bodo pomagali pri obvladovanju sladkorne bolezni ter na vseh ostalih področjih življenja. Pri povezovanju imejte vedno v mislih napredek in ne popolnosti!

NAVADA ŠT. 7: »Nabrusite žago«

Predstavljajte si moža, ki podira drevo. Pove vam, da neprekinjeno žaga že pet ur, vi pa opazite, da je žaga topa ter predlagate, naj jo nabrusi. Možakar vam odgovori, da ne more, ker je preveč zaposlen z žaganjem. Brušenje žage pomeni ohranjanje ostrine na vseh področjih: telesnem, duševnem, družbenem ter duhovnem. Uravnoteženje vseh teh področij je nujno pri doseganju učinkovitosti na področju samoobvladovanja sladkorne bolezni. Na telesnem področju se potrudite ostati v dobri telesni formi. Jejte zdravo, nadzorujte raven glukoze ter zmanjšujte tveganja. Kar se tiče duševne plati, bodite na tekočem z informacijami in se nenehno izobražujte o sladkorni bolezni, hkrati pa se posvetite enemu ali več ciljem, ki jih lahko dosežete z navadami za samopomoč. Doseganje ciljev bo pripomoglo k rasti vaše samozavesti in k boljši samopodobi. Na družbenem področju se potrudite poglobiti odnose s svojo družino in prijatelji s pomočjo navad št. 4, 5 in 6, na duhovnem področju pa si vzemite čas za stvari, ki v vaše življenje prinašajo smisel in občutek miru, kot so hoja, meditiranje, molitev, pomoč drugim, ipd. S pomočjo duhovnosti boste ostali osredotočeni na svoje najgloblje vrednote in to vam bo pomagalo, da se boste lažje spopadali z boleznijo. Na svoji poti se učite in rastite na vseh štirih področjih. Kmalu boste videli, da sladkorna bolezen ni spremenila vašega življenja, ampak da ste ga spremenili sami. Kakšna bo vaša pot naprej, si lahko predstavljate le vi sami.

SEDEM NAČINOV RAVNANJA ZA SAMOPOMOČ, KI JIH PRIPOROČA AADE7™     

Ameriško združenje edukatorjev za sladkorno bolezen (AADE) je združenje zdravstvenih delavcev, ki pomagajo ljudem s sladkorno boleznijo do uspešne samopomoči pri bolezni. Edukatorji za sladkorno bolezen bolniku nudijo potrebno znanje, spretnosti in orodja, ki so potrebna za dosego tega cilja. Izobraževanje o sladkorni bolezni se osredotoča na 7 načinov ravnanja za samopomoč.

ZDRAV NAČIN PREHRANE

Osnove za obvladovanje sladkorne bolezni so zdrava prehrana, ustrezne velikosti obrokov, ter ustrezen čas prehranjevanja. Nadzorovanje telesne teže prav tako predstavlja pomemben del samopomoči.

BODITE DEJAVNI

Redna telesna dejavnost je pomembna za splošno zdravje, nadzor telesne teže ter za nadzor ravni glukoze v krvi.

NADZOR

Redno merjenje glukoze v krvi daje ljudem s sladkorno boleznijo informacije o vplivu hrane, telesne dejavnosti in zdravil na raven glukoze v krvi.

JEMANJE ZDRAVIL

Učinkovito zdravljenje z zdravili v kombinaciji z zdravim življenjem lahko zniža raven glukoze v krvi in zmanjša tveganje zapletov.

REŠEVANJE TEŽAV

Oseba s sladkorno boleznijo mora imeti razvite spretnosti za reševanje težav. Situacije kot so pojav visoke ali nizke ravni glukoze v krvi, zahtevajo pravilne odločitve o prehrani, telesni aktivnosti ter odmerkih zdravil.

OBVLADOVANJE BOLEZNI

Obvladovanje sladkorne bolezni temelji na pozitivnem razmišljanju. To lahko dosežemo tako, da se naučimo kaj lahko nadzorujemo, da si postavljamo dosegljive cilje in se pogovarjamo o naših skrbeh in strahovih.

ZMANJŠEVANJE TVEGANJ

Preprečevanje komplikacij zaradi sladkorne bolezni ter izboljšanje splošnega zdravja temelji na ravnanjih, s katerimi lahko zmanjšate tveganj, na primer opustitev kajenja ter redni zdravniški pregledi oči, stopal in zob.  

DELOVNI NAČRT

Delovni načrt vam bo pomagal pri zastavljanju enostavnih ciljev, enega za drugim. Ob sledenju načrtu imejte v mislih napredek in ne popolnosti.

1. Preberite seznam sedmih priporočenih načinov ravnanja. Na papir napišite 1 način ravnanja, ki za vas predstavlja največji izziv. To bo vaš prednostni cilj.

2. Pod ta cilj napišite določeno obveznost, ki jo boste izpolnjevali in vas bo vodila do izpolnitve tega cilja. Uporabljajte proaktivni jezik. Če ste za cilj izbrali telesno dejavnost, si lahko obljubite, da boste vsak dan šli na 15-minutni sprehod. Če ste si izbrali spremljanje, si lahko zastavite cilj, da boste redno izvajali meritve glukoze v krvi. Ne pozabite začeti z majhnimi koraki!

3. Svoj cilj postavite v miselne okvirje, ki ne dopuščajo možnosti poraza. Pod izbrano obveznost napišite imena dveh (ali več) ljudi, ki vam lahko pomagajo pri doseganju cilja. Vsaj eden naj bo iz skupine zdravstvenih delavcev (zdravnik, edukator, dietetik, ipd.), eden pa iz vašega družabnega kroga (soprog/a, prijatelj/ica, ali otrok).

4. Stopite v stik z ljudmi, ki ste jih navedli in jim zaupajte svoj cilj. Z njimi se dogovorite za redne stike na katerih boste skupaj preverili vaš napredek. Te stike si zaznamujte na koledarju.

5. Ko boste začutili, da ste pri zastavljenem cilju dosegli napredek, si izberite s seznama ravnanj za samopomoč drug cilj ter sledite zgoraj opisanim korakom.

6. List, na katerega ste napisali svoj cilj, imejte na vidnem mestu, ta vodnik pa imejte s seboj za navdih in spodbudo. Na vaši poti k obvladovanju vseh priporočenih načinov ravnanja za samopomoč pri sladkorni bolezni vas bo znova in znova polnil z novo energijo za doseganje ciljev.


Povzeto po Stephen R. Covey, Bayer HealthCare, Diabetes Care, 2007